Sunday, December 9, 2018

Tokyo 2018 Nov. (5)

習志野に着いた翌日、日本へ来た時のほぼルーティンワークで和光へ廻りましたが、今回はオメガのサービスセンターでチタン+ゴールドのシーマスター・ポラリスをオーバーホールに出しました。その後オメガのサービスセンターからメールで「キャリバー交換します」という、内部は修理じゃなくて新品交換するという通知を受け、しかもダイヤルが白くなると聞いて大ショック。このオーバーホール代があればeBayでポラリスをもう一本落札できるので、他の7本はそのまま壊れるまで使い続けることに決心しました。(以前より2本減っているのは形見分け済みw)

さて閑話休題。

スヲッチグループのビルでポラリスを入院させたら、もう11時20分すぎ。
銀座3丁目、松屋の裏手というか東銀座寄りにある「ル・ヴァン・エ・ラ・ヴィアンド」というビストロへ。
開店の11時半に飛び込む計画で、オーマイさんと待ち合わせていました。オーマイさんが先に到着済。
お待たせしてしまい、申し訳ございませんでした。 >オーマイさん

ここ、ランチタイムは予約を受けてもらえず、正午~1時頃は混雑すると伺ったので開店時に入店しました。

まだカラッポの店内は、こんな感じ。
席数も含めて雰囲気はビストロっぽいです。カルティエ・ラタンあたりで撮りました。って嘘つけそう。
でも、正午を過ぎたらリーマンがバンバン入ってきて満席になりました。相当の人気店な模様です。

この店は朝日新聞の記事で「黒いハンバーグ」を読んで、来てみたかったのです。
ワインとにく』という期待させる店名以上に驚いたのが、持ってけドロボー価格なその値段表でした。

 定番ハンバーグ 黒いデミグラスソース  ¥800
 Aセット  プティサラダ / コーヒー又は紅茶  +¥200
 ミルクティ・カプチーノ・カフェオレ    +¥200

ハンバーグステーキ単品が800円!?、サラダやコーヒーを付けても1,000円!

先に結論から書いちゃいますが、開店時間前から来て待ってて良かったと思わせてくれるお店でした。
せっかくなので主菜を一品追加して分けることにして、さらにデザート代わりにチーズをもらいました。

「チーズが前菜に載ってますが... 食後でもいいですよね?」
「もちろんですよ。『食後にチーズ』という方は少ないのでw」

以上の注文で、お食事をチーズでおしまいにする仏蘭西風にしてみました。

ただちに届いた、Tossed Salad(あえて馴染んだ英語表記w)が、これ。
プティサラダ
デヂタル朝日の記事どおりに、自家製の素直なフレンチドレッシングがかかったシャキシャキ野菜が爽やか。

そして、想定した以上に黒々としたハンバーグステーキ様が登場しました。
定番ハンバーグ 黒いデミグラスソース
デミグラスソースがホントに黒いです。何使ったらこんなになるの?って怖いくらい黒い。
上写真は質感が判らなくなってしまうので、暗部のディティールを加工しています

オーマイさんと「わ~!」とかうなりながら、まずはカットしてみました。
つなぎが少ない。でも肉がふかふかでジューシー。変なまぜものを加えずに素直に作った挽肉料理の味と印象です。ファミレス系でよくある「あらびき」とか「肉汁だくだく」とは対極にある、まっすぐなハンバーグステーキ。黒いデミグラスソースが挽肉の美味しさを引き立ててくれ、色に驚いたけど味は直球勝負な逸品でございました。

ふたりで分け合った主菜は、カモ。
Confit de canard 鴨モモ肉のコンフィ ←ネットからコピペしたけど、上写真だとむね肉っぽい
こっちも美味しかった。個人的には脂の層がもうちょっと厚いほうが好きだけど、いけてました。

あとね、添え物の温野菜が正統派に美味しくて感心しました。にんじんグラッセとかインゲンの仕事が素晴らしい。

主菜の後はチーズプレートで。
Fromage ビオチーズ
ランチタイムは青カビ・白カビ・ハード・ウォッシュ・シェーヴル等から2種選択。青カビとウォッシュをいただきました。枝付きの干し葡萄や、オリーブを練り込んだパンが添付されてきました。

最後の珈琲をカプチーノにアップグレードしてお食事終了。
濃くてみっしりした感じに点ててあるミルクフォームが立派。最後まで満足です。

でもあえてこのお店では甘い物をいただかずに退席して(つか... 入口付近に空席待ちのお客さんが一杯いて、背中への「早く帰れ光線」が厳しくて到底くつろげない)晴海通りまで戻って上等なパフェでも食べることにしてみました。

ル・ヴァン・エ・ラ・ヴィアンド
LE VIN ET LA VIANDE
〒104-0061 東京都中央区銀座3-9-18 東銀座ビル1F
Tel. 03-3543-9188
(LUNCH TIME)
平日  11:30~15:00(L.O.14:30)
土日祝 11:30~15:00(L.O.14:00)
(DINNER TIME)
平日  18:00~23:30(L.O.22:00)
土日祝 17:30~23:30(L.O.22:00)

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. obaKoba-sann,

    Sorry for deleting…

    I have to admit the location seems to be a bistro of good French food in Paris, not in Tokyo, after seeing the 2nd picture you took.

    If you had visited the bistro in dinner time, the place might have been an excellent French diner and you hadn't been disappointed since the food should without a doubt be French with French wines.

    Was service very acceptable and crucial ?

    If I were a vegan, it’d be difficult to have favorable vegan food in nearly all French restaurants.
    Though, I could have that delicious Tossed Salad.

    On the whole, looks like a plain menu including ‘the basic black hamburger steak with demiglace sauce’ but cooked very well.
    A good selection for you guys, isn’t it ?

    best denki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best Denki sensei,

      This French bistro is a hole in the wall, and is located just in a center of Giza. Lunch time was pretty packed with businessmen and office ladies, and I guess this place will be packed again with those people drunk much and loud. Furthermore, I don’t know this restaurant is whether smoke free or not. If smoking is okay like izakaya in the evening, I don’t go there at night – it’s more than awful.

      Servicepersons are behaving properly, as an average Japanese service. Nothing special besides the price of meals, and that black demi-glace sauce is very distinctive. I might retry here in next February but I’d rather go to the restaurants specialized for stews because of the chilly weather in Tokyo.

      And in terms of vegan vegetarian, there is no sanctuary for them in Japan. Even in California, I am inviting my friend from Istanbul but my biggest concern is his food restrictions. Japanese are easy because they even eat horses or sea mammals (prohibited in US), and the Chinese are the easiest because they eat anything if it has four legs, except chairs and tables. :))

      Delete