Thursday, October 5, 2017

Turkish Airlines CIP Lounge IST

イスタンブールで一週間の滞在を終えて,もう帰路に着きます。

帰りもルフトハンザで飛んでからフランクフルトでユナイテッドに乗り継ぎだけど,もう既に生涯スターアライアンス・ゴールド会員なのでトルコ航空のCIPラウンジで搭乗まで時間を潰します。
・・・というか,ここ,もしかして世界一広い空港ラウンジなんじゃね? 3,000㎡あるそうで,2,000名収容できるらしいです。なんだか変な丸っこいデザインテーマで,ゴルフ練習場,自動演奏ピアノ,ビリヤード台,映画館... なんでもござれの装備満載です。

いままでさんざん利用させてもらって,単にエレベータが面倒で階下には行ってなかった。
今回初めて下層階へ足を踏み入れましたが... ここ,イイわ。食べ物が充実してるから。(笑)

ちょうどランチタイムどきにやってきたので,ピデ(トルコ風ピザ)やキョフテ(ハンバーグ)など,選び放題。

広すぎて満席になるのを見たことないけど,下層の方がさらに空いてました。
極東生まれなので,やはりバンブーの近くが安心できます。(笑)

で,行列してもらってきたよ,キョフテ。後の人のことも考えて3つだけにしたよ。
バターライス,茄子やパプリカの炒め物を添えて,トルコ式スパイスをふりかけて。添え物のヌードルは... 西洋人が「テリヤキって確かこんな味」って造ったようなソース味で不思議な風味ですが,不味くて喰えないとか,そんなことはなかった。ピンク色の飲み物はトルコ名物のミント風味なレモネードにトルコ名物のサワーチェリージュースを混合してみました。美味しいけどミントが若干うるさかったかも。...混ぜる奴が悪い?w

下層階にはケーキも充実していました。10種類くらいあって迷っちゃった。
生チョコとスポンジの層になったミルフィーユなりそこないケーキと,果てしなくバタークリームに近いチョコ+チョコスポンジという2種類のケーキ。コーヒーはイタリアンな業務用エスプレッソマシンにバリスタが付いていて,エスプレッソ・ドッピオ,リュトフェン。←イタリア語とトルコ語混成(笑)って頼んだらちゃんと淹れてくれました。濃くて美味しい素晴らしいエスプレッソです。ここホントにタダ食いしていいの?って心配になるくらい品質が高いです。
(だから突撃→撃沈の客が入口に一杯で,入場口は人・大杉)

トルココーヒーも注文できますが... あれは底の方4分の1くらいがスラッジで飲めないから難しすぎ。

他にもオリーブ,ナッツ,イスラム圏なのにハードリカー,などなど。凄いです。
こんな立派なラウンジをスタアラ金だったら開放してくれるトルコ航空,ありがとう!

いま一番心配なのは... このアタテュルク空港は,もし政府の計画が遅延しなければ2018年つまり来年の夏には貨物便専用空港になってしまうのだそうです。新しくて広い国際線用の空港を目下建設中!ってタクシーの運ちゃんにもラウンジの姐さんにも聞かされました。で,その新しい空港は黒海沿岸側に近いらしい。管制塔はイタリアのピニンファリーナがデザインしたとか,世界一大きな空港になるとか,凄いことづくめ。でも場所が...
上図で①が現在のアタテュルク空港,②がアジア側のサビハ・ギョクチェン空港。

三番目の空港... なんだか,ありえないほど遠いんですけど。タクシー料金が3倍~5倍かかりそうで私怖いわ。その事を同じ歳で仲良しになったタクシーの運ちゃんに伝えたら「俺,もうかるかもな!」ってカンラカンラと笑っていました。

・・・空港が移動したらシャトルバス利用だな。(苦笑)

2 comments:

  1. obaKoba-sann,

    Following the dual inspecting protection, you hurried into the lounge, didn’t you?
    Is there a movable barrier at entrance to block deceivers?

    Behind the gate, the inner portion is extremely large !
    I agree this may be the most gigantic airfield socializing space on the planet.

    I can’t conceptualize that one more floor lies below !
    And movie theater !?
    It would be good for taking a short sleep, if you had plenty break (lol).

    best denki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best-denki sensei,

      As a Lifetime Star Alliance Gold member, I didn’t have to hurry up but just show my boarding pass to the receptionist and she simply nodded to me to apply my boarding pass to the automated gate. The gate machine is just like a train station. There are 8 or 9 gates and eligible passengers can simply go there, but I stopped by the receptionists’ counter to make sure I am not challenging to cheat the gate keeping machines.

      …and the lounge is humongous. I have never seen this large scaled airport lounge. Considering the air traffic, Y-Lounge in Basel airport in Switzerland is large, but cannot beat this CIP lounge. Singapore Airlines’ SilverKris lounges in Changi airport are big and 3 different levels of lounges in 3 terminals. If they merge those lounges it may be larger than Turkish’ CIP lounge… but a singular lounge, this CIP lounge is outstanding.
      Furthermore, they are closing this lounge possibly by nest year and constructing even larger entire airport close to Black Sea! I can’t wait to enter/experience the new and larger lounge by Turkish Airlines in 2018 or 2019.

      And I usually keep plenty of “buffers” at Istanbul airport because killing time at here is no problem at all, now you know! ;)

      Delete